سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

دیوار مرزی ترکیه و ایران

با وجود داشتن 534 کیلومتر مرز مشترک میان ایران و ترکیه، دولت کشور ترکیه دست به احداث دیواری بتنی با طول 81 کیلومتر با هدف جلوگیری از عبور و مرورهای غیر قانونی و ممانعت از قاچاق زد. برای ایرانیانی که تا چندین سال پیش جزو کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نسبت به همسایگان خود بودند و بعد از برگشتن ورق ها حالا ترکیه پیشتاز این میدان است خبر دیوارکشی ترکیه با ایران امروز غرق در بحران خبری پر هیاهو، نگران کننده وتحقیرآمیز بود. البته در چند سال قبل که جنگ های داخلی در سوریه شروع شد ترکیه برای محافظت از خاک خود دست به دیوارکشی با بلوک های سیمانی به ارتفاع 3 متر و سیم های خاردار با امکانات پیشرفته ای چون مراکز فرماندهی و کنترل، سیستم‌ های تصویربرداری خطی و حس‌ گرهای لرزه ‌ای و صوتی، سیستم های تسلیحاتی کنترل از راه دور، سیستم‌ های نظارتی نمای نزدیک، دوربین ‌های حرارتی و رادارهای نظارت زمینی زد.

هدف ترکیه از دیوارکشی چیست؟

در سال 1396 مقامات ترکیه هدف خود را از ساخت دیوار مرزی در ایغدیر و آگری جلوگیری از ورود تروریست ها به خصوص حزب کارگر کردستان ترکیه (شبه نظامیان پ ک ک) و مبارزه با تروریسم، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، جلوگیری از انواع قاچاق و تامین امنیت مرزی و آرامش شهروندان اعلام کردند. با وجود اینکه ترکیه  مهاجرپذیرترین کشور جهان است اما در پی ناآرامی های کشورهای همجوار خود مدعی ست که دچار مشکل در  اقتصاد خود شده است. دیوارکشی ها در سال 1400 در مرز چالدران Çaldıran وان تا یوکسکوا Yüksekova در استان حکاری Hakkâri را جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران افغانستانی پس از حملات شدید طالبان به افغانستان و همچنین نوسانات شدید پول ملی ایران و وضعیت نا به سامان اقتصادی این کشور نیز می توان دانست.  به هر حال این دیوارکشی میان مرزها اتفاق تازه ای در تاریخ نیست اما داستانی غم انگیز است. 

توجه داشته باشید که وجود این دیوار هیچ تاثیر در سفر افرادی که با خرید تورها مثلا تور ترکیه وارد این کشور می شوند ندارد و جای نگرانی نیست. اگر استانبول را در میان شهرهای ترکیه برای سفر انتخاب کردید برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از صفحه آیا سفر به استانبول برای ایرانی ها امن است؟ نیز بازدید بفرمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد