سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

تپه ماسال


می‌دانم خیلی از شما دوستان عزیز مانند من از شلوغی‌های این روز‌های زندگی خسته شده‌اید و دلتان برای یک روز بی‌دغدغه و بی‌حاشیه لک زده‌است. این روز‌ها به زمان‌هایی ازعمرمان رسیده‌ایم که دلمان برای نوشیدن یک لیوان چای داغ در کنار عزیزانمان در یک طبیعت بکر و بی‌نظیرلک زده‌است پس تا پایان این نوشته با من همراه باشیدتابا یکی از زیبا‌ترین و چشم‌نواز‌ترین تپه‌های ایران عزیزمان آشناشویم.



چرا باید به ماسال سفر کنیم؟ 

تمام شهر‌های  ایران پهناور جاذبه‌های بخصوصی دارند که هر کدام زیبایی مخصوص به خود را دارد. از جزیره‌های جنوب ایران تا شهر‌های شمالی و از شرق ایران تا غرب آن هر کدام یک دنیا ماجراجویی  را به همراه دارد و حاصل ذوق و علاقه هر فرد برای کشف طبیعت و فرهنگ و سنت مردم یک شهر است.

یکی از گزینه های سفر به شهرهای شمالی می‌تواند ماسال زیبا و دوستداشتنی باشد که به جرئت می‌توان گفت بهش گمشده هر انسانی‌ست. ماسال در بیشتر روز‌های سال سرسبز است و افراد زیادی این منطقه را برای سفر انتخاب می‌کنند. دشت‌های وسیع، جنگل‌ با درختان انبوه، رودخانه‌های پرآب، آبشارهای منحصربه فرد و غارهای مخوف ماسال را به منطقه‌ای بکر تبدیل کرده‌اند. 

ماسال کجاست؟

ماسال شهریست در استان گیلان که بعد از رودبار به عنوان دومین شهر مرتفع گیلان شناخته می‌شود. این شهر در میان کوه‌های تالش و در کنار رودخانه خالکایی واقع شده است. فاصله آن از تالش 60 کیلومتر و از رشت 55 کیلومتر است و بعد از شهر صومعه‌سرا قرار دارد. این شهر کوهپایه‌ای از شمال با رضوانشهر، از جنوب با صومعه‌سرا و از شرق با فومن همسایه است و خلخال و اردبیل در جنوب و جنوب غربی آن قرار گرفته‌اند. 

بهترین مسیر برای رفتن به ماسال از رشت توسط جاده فومن به تالش است  که در ادامه مسیر بعد از صومعه‌سرا در سمت چپ وارد جاده فرعی ماسال می‌شویم. 


چه زمانی از سال برای سفر به ماسال مناسب است؟

باتوجه به شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی هر منطقه می‌توانیم قبل از سفر درباره وضعیت آن شهر جست‌وجو کنیم تا از مساعد بودن هوای  آن به  آگاهی نسبی برسیم و بتوانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم. بطورکلی می‌توان گفت این شهر آب‌وهوای معتدل و مرطوبی دارد و در فصل‌های بهار، تابستان و  اوایل پاییز می‌توانید به این شهر سفر کنید. البته اگر سرما برایتان دلچسب است در فصل زمستان هم می‌توانید به این شهر سفر کنید.جالب است بدانید شهر ماسال در هریک ازفصول جذابیت و زیبایی خاص خودش را دارد و به جرئت می‌توان گفت سفر به این شهر در هر فصلی از سال خالی از لطف نیست.


مردم ماسال 

فارق از هر قوم و قبیله‌ای آشنایی با فرهنگ و عقاید مردم هر شهری در هر برهه زمانی بسیار جذاب و مورد توجه عموم قرار گرفته‌است. مردم ماسال از قوم اصیل و قدیمی  تالش هستند و به گویش محلی تالشی صحبت می‌کنند. عمده فعالیت مردم این شهر کشاورزی و دامداری  است و فعالیت‌هایی چون پرورش طیور، پیله ابریشم، گاو و گوسفند هم رایج است. مردم ماسال بسیار خوش‌برخورد و مهمان‌نواز هستند. 

اقامتگاه ‌های ماسال چگونه است؟ 

بسته به سلیقه و علاقه‌تان می‌توانید از کلبه‌های چوبی یا هتل ها برای اقامت خود استفاده کنید. از بهترین هتل‌های ماسال به هتل فردین، هتل راتینس، هتل آریانا، هتل رویال، هتل سامان و هتل آپارتمانی مرزبانی می‌توان اشاره کرد که خدمات قابل توجهی به مسافران ارائه می‌دهند. 

غذا‌ های محلی ماسال  

بطورکلی مردم گیلان تنوع غذایی زیادی دارند و غذا‌های آن‌ها متناسب با ذائقه‌های متفاوت است و با توجه به رنگ و طعم‌های متفاوتی که دارند هر کسی را ترغیب به خوردن این غذاهای دلچسب می‌کند. از غذا‌های محلی این استان می‌توان به باقالا‌قاتق، خورشت فسنجون، ترش‌وتره، اناربیج، کال‌کباب، شامی و کباب‌ترش اشاره کرد.


مکان‌های دیدنی ماسال کجاست؟  (نیم فاصله در عنوان نداریم)

ازجاذبه‌های طبیعی ماسال می‌توان به غارهای آن اشاره کرد که  از معروف‌ترین آنها غار آویشو است که با شهر ماسال حدود 20 کیلومتر فاصله دارد؛ همچنین  غار‌های دیگری مانند غار باستانی خندیله پشت، غار کلچال و غار چسلی وجود دارد. همچنین درماسال آبشار‌های مرتفع و زیبایی وجود دارد که معروف‌ترین آنها آبشار رامینه و آبشار تولی نسا با ارتفاع حدود 10 متر و آبشار ویزو با ارتفاع 15 متر است. ازجاذبه‌های تاریخی ماسال می‌توان به قلعه کول، سنگ بست، وشمه سرا، خندیله پشت و تفنگ ساز اشاره کرد. همچنین یادواره‌ای زیبا از میرزا کوچک خان جنگلی در ارتفاعات ماسال ساخته‌شده‌است.

 یکی دیگر از جاذبه‌های ماسال  پارک ساحلی‌ست که در کنار رودخانه خالکویی قراردارد و مورد توجه جوانان است. بام ماسال هم از جمله چشم‌انداز‌های زیبا و خاص به چشم می‌آید که در فاصله یک کیلومتری ماسال قرار دارد.

غارآویشه

بازار هفتگی ماسال چگونه است؟

دراین شهرستان  نیز مانند سایر نقاط گیلان بازار هفتگی در روز شنبه هر هفته تشکیل می‌شود و ازبازار‌های پررونق گیلان است که انواع و اقسام کالاها درآن عرضه می‌شود.شاید تنوع کالاهایی که در این بازار دیده می‌ شود در کمتر بازار هفتگی بتوان دید. فراورده‌های دامی مانند پنیر و کره و همچنین ترشی‌های محلی متنوع در شنبه‌ بازار ماسال به فروش می‌رسد.


سوغاتی ماسال چیست؟

ازسوغات ماسال می‌توان به نان سنتی و مغزدار زرین اشاره کرد که بسیار طرفدار دارد و بیشتر در مناطق ییلاقی ماسال عرضه می‌شود؛ همچنین سوغاتی‌های دیگری شامل صنایع‌دستی شال، جاجیم بافی، چلونگری، و صنایع چوبی نیز وجوددارد. 

جاجیم بافی

                                                                                                 

سپاس از شما عزیزان که با ما همراه بودید.  امیدوارم در یکی از روزهای نزدیک هر یک از شما عزیزان به تپه ماسال دوست‌داشتنی قدم بگذارید ودر کنار عزیزانتان لحظات خوشی را سپری کنید.