سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

سیر و سفر

راهنمای سفر شما هستیم و از تجاربمان از سفرها و خرید تورهای مسافرتی از آژانسهای مسافرتی خواهیم گفت.

شهر وان ترکیه

تاریخ وان

استان وان (به مرکزیت شهر وان) در شرق ترکیه در ساحل شرقی دریاچه وان در نزدیکی قلعه باستانی وان در ارتفاع 1750 متری از سطح دریا واقع شده است. بقایای به جا مانده از قلعه وان (در غرب استان وان) که در گذشته به عنوان استحکامات (برای کنترل منطقه ای به جای دفاع در برابر ارتش های خارجی) مورد استفاده قرار می گرفت بر فراز صخره ای توسط پادشاهی باستانی اورارتو ساخته شد که کتیبه ای به زبان میخی مربوط به قرن هفتم و هشتم قبل از میلاد در آن یافت می شود. از سرگذشت تاریخی وان می توان چنین گفت که پس از سقوط نینوا (ایجاد امپراتوری بابل به دنبال سرنگونی آشوریان) در سال ۶۱۲ پیش از میلاد حکومت های مختلفی مانند مادها، هخامنشیان و پادشاهان پنتوس بر آن تسلط پیدا کردند. در اوایل قرن پنجم پیش از میلاد بر روی یک بخش صاف از صخره، کتیبه‌ هایی به زبان پارسی باستان، بابلی و ایلامی به دستور خشایار شاه یکم هخامنشی حکاکی شد. وان جزو مراکز پادشاهی تیگران یکم و بخشی از پادشاهی ارمنستان در اواخر قرن اول پیش از میلاد بود که مدتی رومیان و ساسانیان پارسی بر سر آن جنگیدند. در قرن هفتم با تسلط اعراب به پایتخت دولت ساسانی، دیوان خراج تشکیل ‌شد و در قرن هشتم توسط سلسله باگراتید Bagratids ارمنی رونق پیدا کرد. بعدها بیزانسی‌ ها در سال 1071 و ترکان سلجوقی، امپراتوری عثمانی‌  در سال 1543   و  روس‌ ها  از سال 1915 تا 1917 در طول جنگ جهانی اول بر این شهر تسلط داشتند. در 5 کیلومتری شمال شهر وان جدید قلعه باستانی اورارتویی توپراق‌ قلعه Toprakkale واقع شده است که قدمت آن به قرن 8 قبل از میلاد می رسد که در حفاری های انجام شده در اطراف آن کتیبه‌های اورارتویی، سفال‌ ها و اشیای قیمتی (مانند شمعدان و ...) از جنس طلا، نقره، برنز و عاج  یافت شد.

اقتصاد وان

تجارت محصولات منطقه ای مانند پوست، غلات، میوه و سبزیجات در اقتصاد وان سهم عمده ای دارند و به دلیل رشد آن ها (غلات، میوه و سبزیجات) ناحیه ای که وان در آن واقع شده است بهترین منطقه برای پرورش و چرای دام به ویژه اسب نیز به حساب می آید. همچنین این شهر با داشتن جاذبه های گردشگری زیبا مانند دریاچه وان (بزرگترین دریاچه داخلی ترکیه) توانسته با جذب گردشگر به رونق صنعت توریسم  و شکوفایی اقتصادی کمک شایانی کند.

جمعیت شناسی  وان

بیشتر جمعیت وان را کردها تشکیل می دهند اما ارمنی ها که در گذشته سهم قابل توجهی را از میان قومیت های مختلف در سرزمین‌ های تحت کنترل امپراتوری عثمانی داشتند به دستور دولت تبعید شده و در طول جنگ جهانی اول قتل عام شدند که از آن می توان با عنوان هولوکاست ارامنه یاد کرد. 

برای خرید و رزرو تور زمینی وان به وب سایت فاینداتور https://www.findatour.co/ مراجعه کنید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد